Afscheid nemen van Tanzania :-(

24 februari 2013 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi allemaal,

Mijn laatste reisverslag in Tanzania.
De afgelopen 2 weken ben ik in het Mwananyamala ziekenhuis geweest. 1 week in de labourward en 4 operaties gezien.
In de labourward heb ik samen met andere vrijwilligers gewerkt wat erg prettig was. Ik heb veel bevallingen gezien en af en toe geassisteerd. Het was super leerzaam hier. Al weet ik nu ook dat ik geen verloskundige wil worden. Het is niet echt mij ding, maar de ervaring hier was super!
De tweede week heb ik 3 keizersnedes gezien. Interessant om in een operatie kamer te zijn geweest. Ik was hier samen met een andere vrijwilliger die gynaecologe is, zij heeft me veel verteld en uitgelegd. Weer erg leerzaam dus.
Daarnaast heb ik een heup operatie gezien. Ik ga niet in details, want het was niet echt een prettig gezicht hoe de chirurg met de patiënt om ging. Dus ik heb niet de hele operatie afgekeken. Het werd me een beetje te veel.
Afgelopen vrijdag ben ik terug gegaan naar het Amana ziekenhuis om ajuus te zeggen. Eén van de verpleegkundige van de minor theatre, waar ik erg veel heb gewerkt, had tranen in haar ogen staan. Ze bedankte ook nog een keer extra voor alle spullen die we hadden gegeven. Via deze weg wil ik dan ook nogmaals alle 'sponsormensen' bedanken. Hier in het Amana ziekenhuis waren ze er heeeel blij mee :-)

Van de week ben ik voor de laatste keer nog naar de Mwenge markt geweest om nog wat souvenirs te kopen. Een paar heerlijke sjaals, want ik heb gehoord dat het vandaag weer zou gaan sneeuwen in Nederland en kou ben ik hier natuurlijk niet gewend :-) Ik denk dat ik er nu wel genoeg souvenirs heb :-)
Met vrijwilligers ben ik naar Mbudya Island geweest. Een prachtig eiland met een wit strand en een helder blauwe oceaan. Echt super van genoten! Dat ga ik ook echt wel missen. Het strand en het zwemmen in de oceaan.
Vandaag ga ik nog met een heel stel vrijwilligers uiteten als 'goodbye dinner'. Leuk om alle vrijwilligers dan nog even een keer te zien. Morgen mijn koffers pakken en de laatste dingen regelen op het kantoor van Projects-abroad. Ik word dan rond 19.00 uur opgehaald door een taxi om naar het vliegveld te gaan.
Het is allemaal heel dubbel nu. Natuurlijk ga ik graag weer naar huis, maar ik heb hier ook een leven opgebouwd in 3 maanden. En daar moet ik nu afscheid van nemen, wat niet altijd even makkelijk is.
Ik wil iedereen die mijn blogs heeft gelezen en heeft gereageerd bedanken. Het is super leuk om te horen dat zoveel mensen mij hebben gevolgd en de reacties op mijn blogs zijn erg hartverwarmend :-)

Ik ga nog even genieten van het lekkere zonnetje hier ;-)
Tot volgende week!!

1. Helen:
    24 februari 2013
    Hallo Eline, tja, afscheid nemen is ook lastig, geniet nog maar lekker even van de zon! Goeie reis naar huis, groetjes Helen
  2. Ans roes:
    Hey Eline,
    Geniet nog lekker van je 2 laatste dagen in Tanzania. Wij wensen je alvast een heel goede terugreis toe.
    Groetjes van Jos en Ans Roes
  3. Wily en Claudy:
    Ho Eline,
    Het afscheid nemen zal wel niet zo gemakkelijk zijn, dus geniet de laatste dagen nog.
    Ik denk dat het een hele leerzame ervaring is geweest.
    Hier heeft het het vannacht inderdaad een paar cm. gesneeuwd.
    Vanavond gaan we nog even een borreltje drinken bij je ouders (trouwdag).
    Een goede terugreis!!!!

Groetjes,
    Wily en Claudy
  4. Karla:
    24 februari 2013
    Hey eline, leuk nog zo'n laatste verslag, geniet er nog even lekker van! De verdere verhalen willen we ook graag horen, goede reis terug!! X karla en martijn
  5. Yvonne Boerakker:
    Hoi Eline,

Ik heb met plezier je verhalen gelezen wat een ervaringen!
    Ik wens je een goede terug reis.

groeten Yvonne Boerakker
  6. Jolanda:
    24 februari 2013
    Ha Eline, ja 3 maanden is best lang om weg te zijn en dat je daar je eigen leventje opgebouwd hebt is vrij normaal en het is erg fijn dat je een leuke tijd ook met de andere vrijwilligers gehad hebt en dat je veel geleerd hebt en van het mooie land genoten hebt. Afscheid nemen doet pijn maar jouw kennende komt het allemaal goed. Geniet van je laatste dag en een goede reis terug. We zullen je binnenkort wel weer spreken. Groetjes jolanda
  7. Ans Robben:
    Deze ervaringen pakt niemand je meer af.Goede terugreis.
    Groetjes Ans
  8. Wilma en Johnny:
    Hoi Eline,
    We hebben gelezen en gehoord dat je het goed heb gehad en veel ervaringen op gedaan hebt.
    Wij wensen je een goeie reis en weer veilig terug in Ulft.
    Groetjes Wilma en Johnny.
  9. Margret:
    Hoi Eline,
    Wat zijn die 3 maanden snel gegaan, en nu moet je weer afscheid nemen, ik zal je blog missen, ze waren leuk om te lezen.Nog even veel plezier daar en een goede reis terug, tot gauw.
    groetjes Margret
  10. Maria Schweckhorst:
    24 februari 2013
    Eline, ik wens je 'n hele goede terugreis...en tot snel!
  11. Ria Visser:
    hoi Eline
    wat gaan die drie maanden snel, zo staan wij je uit te zwaaien en nu kunnen wij je alweer verwelkomen in ons mooie koude/grijze Ulft.
    Als je slim bent neem dan een beetje zon mee!!!
    Wij hebben genoten van je reisverhalen en ik denk dat je bij thuiskomst nog heel veel te vertellen hebt.
    Now deerntje wej wensen ow een goeie vlucht, kiek uut en wej zien ow snel!!!
    groetjes van de buurtjes.
  12. Karin van de Pavert:
    Hoi Eline,
    Bedankt voor je mooie, leuke en ontroerende verhalen. Fijn dat je het zo naar de zin hebt gehad en met een goed gevoel kunt terugkijken op dit avontuur. Geniet van je laatste dagen en een goede reis terug naar ons in Holland. Tot snel!
    Groetjes KArin
  13. Dinie en Marcel:
    Hoi Eline,
    Dit boek sluiten valt niet mee, maar ....
    ULFT BLIF ULFT,
    tot gauw!
    Groet Marcel en Dinie
  14. Karin:
    26 februari 2013
    Hoi eline, wat gaat de tijd snel. Zo ben je je aan het voorbereiden en zo vlieg je al weer teug. Deze ervaring en herineringen pakt niemand je meer af.
    Tot maandag, dan zullen we allemaal weer naar je verhalen luisteren. Fijn dat je er dan weer bent.