Nog maar 2,5 week!

6 februari 2013 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi allemaal,

Het werd wel weer eens tijd voor een nieuwe blog.
Tijdens het verblijf van pa en ma hier ben ik op medical outreach geweest. Wat erg leuk was, was dat ma mee mocht. We zijn naar een schooltje geweest, hebben de kinderen hier vitamine pillen gegeven en daarna weer de tanden, armen en hoofdhuiden onderzocht. Ma had balonnen meegenomen en deze hebben we uitgedeeld aan de kinderen. Ze waren er zo blij mee! Echt heel leuk om te zien!
We zijn met zijn drieën van zaterdag tot en met maandag naar Zanzibar geweest. We hadden een lodge die aan het strand stond. Echt heerlijk! We hebben Stonetown gezien, een specerijentour gedaan, naar Jozani forest geweest om de colobus aapjes te zien en door de mangrove gelopen. Het strand op zanibar is echt heel mooi. Er zijn ook heel veel schelpen. Hier in DAR heb je dat niet zoveel...
Na Zanzibar ben ik met pa en ma naar een weeshuis en de special needs school geweest. Op de special needs school zitten kinderen met een verstandelijke beperking. We hebben hier veel potloden, schriften, pennen etc achter gelaten. Ze waren er erg blij mee. Daarnaast hadden we ook vandaag balonnen meegenomen, Deze konden we tijdens de rondleiding door de school aan de kinderen geven. Weer wat fantastische momenten meegemaakt. De kinderen waren er zo blij mee!
In het weeshuis waren maar 5 kinderen. De rest was allemaal naar school. Normaal zijn er 75 kinderen... Ook hier hebben we spullen gedoneerd. Spelletjes, fluitjes, bellenblazen en nog veel meer. Er was een tweeling en het meisje van de tweeling kwam heel hard op me afgerend en sprong, zodat ik haar moest vangen. Echt heel lief! Die kinderen zijn zo schattig hier!
De laatste dag van pa en ma hier heb ik ze mee uit eten genomen naar het restaurant waar we met kerst ook waren geweest. Weer een fantastisch uitzicht gehad. Ik vond het erg lastig om weer afscheid van pa en ma te moeten nemen. Maar ik wist ook dat het maar voor 4 weken zou zijn.

In het ziekenhuis ben ik veel in de minor theatre. Hier assisteer ik dokters bij het hechten, verwissel blaaskatheters, geef mensen injecties en help wonden schoon te maken. Maar er zit een nieuwe uitdaging aan te komen. Dit is namelijk mijn laatste week in het Amana ziekenhuis. Vanaf volgende week ga ik naar het Mwanayamala ziekenhuis om operaties te zien en geboortes. In het Amana ziekenhuis zijn wij als vrijwilligers niet bevoegd om dit te zien/doen. In het Mwanayamala zijn ook veel andere vrijwilligers van Projects-abroad dus dat wordt zeker gezellig en ook leerzaam!

Onze vrije tijd vullen we goed op moet ik zeggen. We zijn naar Kipepeo geweest. Een strand in het zuiden van Dar es Salaam. 2 minuten met de veerboot en dan nog een stukje met de bajaj. Ik ben nog weer een keer naar Bongoyo island geweest. En heb hier voor het eerst in mijn leven inktvis gegeten. Het was niet vies, maar ook niet dat het echt super was. Het was nogal taai eigenlijk en het smaakt ook echt niet naar vis. Het heeft niet echt een smaak...
Vandaag ben ik met Josefine (deense vrijwilligster) naar Kariakoo (geen idee hoe je het schrijft, maar zo spreek je het uit) geweest. Dit is een hele grote markt, heel druk! Veel kleding, kanga's (lappen stof die vrouwen hier als een jurk dragen), schoenen en een hele grote fruit en groete markt. Leuk om hier over heen te lopen. Wij waren denk ik ook de enige Mzungu's (blanke mensen). Het is niet een touristen plek. Dus dat was wel erg leuk om te zien! Daarna zijn we naar Mwenge geweest samen met Iris (Nederlandse vrijwilligster) en Inga (Noorse vrijwilligster). We hebben hier lekker rondgesnuffeld voor souvenirs. Eigenlijk raak je hier nooit uitgekeken en koop je altijd wel iets. Lekker onderhandelen met de mensen hier. Kben er niet heel goed in maar het gaat al steeds beter. Als ik niet meer wil betalen dan loop je weg, ze komen achter je aan en dan vinden ze het in één keer wel goed. Zo grappig!
Nou, dat was het eigenlijk wel weer een beetje.

Tot de volgende blog met mijn ervaringen van het Mwanayamala ziekenhuis!
Groetjes!!

1. Ans roes:
    6 februari 2013
    Leuk om weer vanalles te lezen. We wensen je nog een heel goede tijd in het andere ziekenhuis toe. Die 2,5 week zullen vast snel voorbij zijn.
    Hartelijke groeten van Jos en Ans
  2. Rita Roes:
    Hoi Eline,

Wat een mooie tijd heb je daar. Nog veel plezier de laatste weken. Machtig om bij operaties of bevallingen te mogen assisteren. Wat doe je zo veel ervaring op.

Vriendelijke groeten Rita.
  3. Ria Visser:
    Hoi Eline
    Zo alweer een paar ervaringen rijker.
    Leuk om jouw zo te kunnen volgen, geweldig om je verhalen te lezen en door de foto's krijg je een goed beeld van waar je mee bezig bent en in wat voor een omgeving je zit.
    Nog goed 2 weken en het zit er alweer op, zal best raar/moeilijk zijn om daar van iedereen afscheid te nemen.
    Maar wij verheugen ons natuurlijk weer op jouw weerzien, dat snap je zeker wel.
    Now deerntje geniet nog van de laatste weken, groetjes van de buurtjes.
  4. Ans Robben:
    7 februari 2013
    Wat leuk dat je tot het laatste moment nieuwe ervaringen op doet en nog steeds zo veel afwisseling.
    Geniet van je laatste weken. Gaat vast heel snel.Groetjes
  5. Karin:
    7 februari 2013
    Hoi Eline, wat gaat de tijd snel. Kom je over 2 weken al weer terug. geniet nog van de laatste weekjes. super dat je nu naar dat andere ziekenhuis mag. Tot gauw. Groetjes
  6. Trudy Emaus:
    7 februari 2013
    Hey Eline, ik geniet van je reisverslag onder het genot van een lekker bakkie,...wat gaat de tijd toch snel, maar vind het wel erg leuk om je binnenkort weer te zien.
    Geniet nog ff van Dar es Salaam en veel plezier in het Mwanayamala ziekenhuis!!
    Tot gauw, trudy
  7. Mariet Bruins:
    8 februari 2013
    Hoi Eline,
    Weer leuk om te lezen hoe het met je gaat, fijn dat je je ouders hebt kunnen laten zien hoe het daar is. Twee en een halve week zijn zo om en je hebt een ervaring die je nooit meer vergeet.
    Groeten Mariet
  8. Jolanda:
    9 februari 2013
    Hallo Eline, wat heb je toch weer leuke dingen gedaan en meegemaakt. Veel succes in het andere ziekenhuis en de foto's zijn ook erg mooi!!! Groetjes uut ulft. Allaaaaf!!!!!
  9. Dinie en Marcel:
    15 februari 2013
    Hoi Eline,
    Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers op al jouw ervaringen! Wees er maar trots op, dit pakken ze jou niet meer af. Fijn dat je ons op deze manier laat meegenieten. Groet Dinie en Marcel
  10. Marcel en Astrid:
    23 februari 2013
    nog even en dan ben je weer terug in Nederland met een koffer vol spullen en een hoofd vol verhalen en ervaringen. We zijn benieuwd naar jouw verhalen tot heel gauw.