Oud en nieuw in Tanzania

2 januari 2013 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi allemaal!

Aller eerst allemaal de beste wensen voor 2013. Dat het een gezond, gelukkig en mooi mag worden!!

Afgelopen donderdag had ik bijna mijn eerste hechting gezet. Ik was de hele dag in het kleine operatie kamertje. Eerst 2 keer geassisteerd bij het hechten en daarna zij de arts dat de volgend patient voor mijn was. Kwam er een jongen die een rare wond onder zijn kin had, richting de keel. Dit vond ik te eng voor de eerste keer dus toch maar overgelaten aan de arts. Maar wel weer geassisteerd.
Afgelopen weekend ben ik wat ziek geweest, dus heb ik niet veel gedaan. We zouden naar de oude hoofdstad van Tanzania gaan, maar dit durfde ik niet aan. Dus lekker geluierd in de schaduw thuis.

Oudejaarsavond!!
Om 18.00uur zouden we wat gaan eten met alle vrijwilligers. Maar alle vrijwilligers beginnen de afrikaanse tijd aan te houden, dus om 19.00uur was iedereen er :-)
Na het eten zijn we naar het gastgezin van een vrijwilliger gegaan. Hier waren we uitgenodigd om oud en nieuw te vieren. We hebben een erg gezellige avond/nacht gehad. Maar wat is het raar om oud en nieuw te vieren, buiten in de tuin, met 28 graden!! We zin net voor 12 uur op onze stoelen gaan staan, afgeteld van 10 naar 0 en toen op de grond gesprongen. Dit is een Deense traditie. Dan spring je het nieuwe jaar in. We hebben geen vuurwerk gezien, wel wat gehoord. Er wordt hier niet veel vuurwerk afgestoken. En het is met 2 minuten ofzo voorbij.
Nieuwjaarsdag hebben we een relaxed dagje gehouden
En vandaag weer naar het ziekenhuis. Eerst hebben we wounddressing gevouwen. (kheb hier foto's van toegevoegd) Je hebt een grote rol gaas waar lapjes van geknipt wordt. Daarna moeten we het vouwen. Deze worden dan steriel gemaakt en gebruikt voor mensen die bijvoorbeeld gehecht moeten worden.
Nadat we klaar waren zijn we naar de gipskamer geweest. Erg leuk om hier te zijn. Eerst een beetje meegekeken en toen ook echt wat gedaan. (is ook te zien op de foto's) Ik heb bij iemand gips eraf gehaald en 2 keer geassisteerd met gips erom doen.

Dit keer niet een hele lange blog. Ik ga nog even wat boodschapjes doen en dan mijn spullen pakken voor de safari. Morgen naar het ziekenhuis en rond 16.00uur worden we met 5 mensen opgehaald door een taxi om naar Arusha te vliegen voor een 4-daagse safari. Heb er super veel zin in!!

Dus tot volgende week!!

1. Ans Robben:
    2 januari 2013
    Hoi Eline, allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    wat een ervaringen maak je daar mee.Toch wel heel anders dan hier. Ik wens je nog een hele fijne en goede tijd toe daar.
    Tot ziens en groetjes, Ans
  2. Margret:
    2 januari 2013
    Hallo Eline, ook de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, je hebt het daar al goed naar je zin, je lijkt je draai wel gevonden te hebben, het is iets anders dan die avonddiensten bij ons. De foto's zijn ook leuk.
    Ik wacht met smart op je volgende verhaal. Veel plezier op safari. Groetjes Margret
  3. Anita:
    2 januari 2013
    Hoi Eline voor jou ook de beste wensen voor het nieuwe jaar en heel veel plezier op safari.
    Moet je nog even bedanken voor het kaartje namens mijn ouders vonden ze erg leuk. (Je had er twee gestuurd)
    Groetjes Anita
  4. Helen:
    2 januari 2013
    Hallo Eline, ook voor jou veel geluk voor 2013! Veel plezier op safari. Leuke foto's, ik ben benieuwd naar je volgende verhaal, groetjes Helen
  5. Ria Visser:
    3 januari 2013
    Wij wensen jou een stralend 2013 !!!!!!!!
    Zo te lezen en je foto's te zien heb jij ook een leuke kerst en oud/nieuw gehad.
    Veel plezier op safari en "kiek uut" !!!!
    Groetjes van de buurtjes.
  6. Frederieke Hagenbeek:
    4 januari 2013
    Voor jou ook de beste wensen! Heel erg leuk om zo al je ervaringen te lezen, geniet er van!! Groetjes, Frederieke
  7. Ans Roes:
    11 januari 2013
    Eline.
    Allereerst nog alle goede wensen in het nieuwe jaar.
    Jij bent wel op een hele bijzondere mooie manier het nieuwe jaar in gegaan. Geniet er maar lekker van.
    Fijn om te zien dat het zo goed met je gaat.
    Wij genieten er ook van dit te zien.
    Heel veel groetjes.

Bennie en Ans
  8. Piet Sluiter:
    25 januari 2013
    Geweldige foto,s Je hebt dieren gezien die je bijna niet te zien krijg En ook zo dicht bij. prachtig