Kerst met 33 graden!

26 december 2012 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi hoi!

Vanavond om 23.00uur ben ik precies 4 weken hier. Klinkt heel lang! Maar het lijkt nog helemaal niet zo lang!

In het ziekenhuis zie ik steeds meer interessante dingen. Daarnaast ben ik een aantal keer mee geweest naar een groter ziekenhuis. Als patienten te ziek zijn of een complexere behandeling nodig hebben worden ze naar een ander ziekenhuis gebracht. Amana (waar ik werk) is een wat kleiner ziekenhuis en heeft niet alle middelen om alle patienten optimaal te helpen. Het grote ziekenhuis waar ik ben geweest is niet zo primitief als Amana. Hier hebben ze bijvoorbeeld computers, monitoren om de vitale functies van de patient bij te houden, het is er veel schoner en ze hebben er airco!! Oja en ze hebben hier gewoon ramen en er zijn dus geen vogels binnen... Dit ziekenhuis lijkt dus echt wel wat meer op een ziekenhuis in Nederland.
Ik ben samen met een verpleegkundige met de ambulance meegeweest om deze patienten over te plaatsten. Achterin de ambulance zit een brancard en een stoel voor de verpleegkundige. Dan heb je een aantal kasten, maar daar zit niks in. Zo had een patient zuurstof nodig, dus hebben we een losse zuurstof fles meegenomen uit het ziekenhuis. Daarnaast kan de brancard er niet uit. Dus als de patient verplaatst moet worden moeten de verpleegkundigen hem/haar met lakens optillen en uit de ambulance halen. Dat was de eerste keer best wel even schrikken. Maar dan is het knop om en meehelpen.

Maar ik heb ook de kerstdagen hier gevierd. Ten eerste met alle vrijwilligers en medewerkers van Projects abroad. We zijn met zijn alle afgelopen donderdag naar 3 weeshuizen geweest om presentjes te brengen. Het eerste weeshuis kreeg koekjes, drinken en rijst net als het tweede weeshuis. Het derde is bezig met een nieuwbouw dus die hebben een aantal nieuwe matrassen cadeau gekregen. Zo leuk om te zien al die kinderen die dan zo blij zijn!
Toen we bij het tweede weeshuis aankwamen schrok ik heel erg. Het rook er erg naar riolering en het was heel klein. Maar de kinderen die daar wonen zijn zo vrolijk en blij! Die zijn natuurlijk ook niet anders gewend.
Nadat we alle cadeautjes hadden afgeleverd zijn we met zijn alle wezen eten. Daarnaast hadden we lootjes getrokken en moest je voor diegene een cadeautje kopen. Deze cadeautjes hebben we tijden het diner uitgepakt. Erg gezellig!

Kerstavond zijn we met 10 vrijwilligers wezen eten bij Slipway. Dit is een Mzungu (blanke mensen) plek. Mooie zonsondergang tijdens het diner. We hadden allemaal kleine cadeautjes gekocht en hebben een dobbelspel gedaan na het eten. Het voelde meer als sinterklaas als kerst :-) Is natuurlijk wel heel vreemd. Kerst vieren met een super mooie zonsondergang en bij 33 graden (overdag).
Eerste kerstdag ben ik samen met mijn huisgenootje en onze dada Angela (huishoudster) naar de kerk geweest. Eerst al lekker wat miscommunicaties gehad. Ze zei telkens dat we om 4 uur naar de kerk zouden gaan. Blijkt 4 uur in het swahili 10 uur 's ochtends te betekenen. Gelukkig waren we om 10 uur zo goed als klaar en konden we toch met haar mee. Normaal is de kerk geheel in het swahili, maar er waren nu meer gasten die geen swahili spreken dus werd alles vertaald naar het engels. Alle gasten moesten naar voren komen om zichzelf voor te stellen. Echt iets voor mij! (ahumahum) Naja ik stond er in ieder geval niet alleen. Er wordt veel gezongen en gedanst. En heeeeeel lang gepreekt. We waren half 2 weer thuis van de kerk. Wel heel erg leuk om een keer mee gemaakt te hebben.
Na de kerk waren we uitgenodigd bij de ouders van iemand van projects-abroad. Ze hadden een catering laten komen! Super lekker buffet. Ook heerlijke salades erbij. Afrikaanse muziek erbij en dansen maar!
Vandaag 2e kerstdag, boxingday. We zijn gewoon naar het ziekenhuis geweest. Hier wordt niet echt een 2e kerstdag gevierd. En we wilden ook niet te veel dagen in het ziekenhuis missen. We gaan namelijk volgende week donderdag voor 5 dagen naar Arusha op safari!! :-)

Dat waren mijn kerstdagen hier in Tanzania. Nu op naar oud en nieuw.
Tot de volgende keer!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Agnes van den Beld:
    26 december 2012
    Mooi werk Eline. Wat een beleving. Hartelijke kerstgroet, ook namens Theo en Annie.
  2. Wily en Claudy:
    26 december 2012
    Hoi Eline, Leuke verhalen . Zo te lezen en te zien is er een groot verschil tussen rijk en arm. Fijn dat je het naar de zin hebt ook in het ziekenhuis. Je hebt toch nog een beetje kerst gevierd Bij ons was de kerst een beetje miezerig. We hebben een leuk feest van opa en oma gehad. Dennis en Iris zijn nu naar Bill"s bar in markelo. Groetjes uit Geesteren en veel plezier op safari en we lezen het wel weer.
  3. Ans roes:
    27 december 2012
    Hoi Eline,
    Leuk weer wat van je te lezen. Aparte Kerst zo, hè. Veel plezier op safari en alvast een goede jaarwisseling gewenst.
  4. Mariet Bruins:
    28 december 2012
    een kerst om nooit te vergeten. Wens je alvast een fijne jaarwisseling en een fijne safari, groeten Mariet
  5. Piet Sluiter:
    30 december 2012
    Dag Eline mooie plaatjes. Zit steeds te kijken of ik wat bekends zie. Misschien komt er wat voorbij . Zou wel toevallig zijn. Zo,n grote plaats. groetjes en een fijne jaar wisseling. Piet
  6. Wilma en Johnny:
    1 januari 2013
    Hallo Eline,
    Allereerst een gezond en goed 2013. Hoe gaat de jaarwisseling daar? Ook met vuurwerk?. Zo te lezen heb je het wel goed naar je zin. Van jouw pa en ma hoorde ik vanmorgen, dat je deze week op safari gaat, lijkt ons erg spannend. Met zoveel indrukken en nieuwe ervaringen gaan de dagen zeker wel snel. Voor je het weet ben je weer thuis. Dus geniet er nog maar van.
    Groeten Wilma en Johnny