Al weer meer dan 2,5 week in Tanzania!

17 december 2012 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi allemaal,

Het werd wel weer eens tijd voor een nieuwe blog.
Ik ben al weer ruim 2,5 hier. Wat gaat de tijd snel!
In het ziekehuis was het afgelopen week elke dag een beetje hetzelfde. In de observatie kamer geweest en af en toe pati"enten een injectie gegeven of een venflon gezet. Het wordt nu allemaal al wat meer routine werk. Maandag komt als het goed is een verpleegkundige terug van vakantie en dan zullen we wat meer afwisseling krijgen.
Afgelopen woensdag waren er een aantal lokale verpleegkundige studenten. Ze kregen les hoe je een venflon moest zetten. Daar heb ik ze bij geholpen. Was erg leuk om te doen. Wel lastig i.v.m de taal. De leerlingen kunnen niet heel goed engels en dan is het lastig uitleggen. Maar het is allemaal goed gekomen!
Elke dag blijf ik me weer verbazen hoe dingen eraan toe gaan in het ziekenhuis. Als een patient geholpen moet worden van rolstoel naar bed, moet de familie dit doen. De verpleegkundige staan erbij en kijken ernaar. Of als een patient niet lekker in orde is en moet overgeven moet de familie regelen dat er een zakje/bakje o.i.d komt. Daarnaast hebben ze hier geen band die ze om de arm doen als je een venflon gaat zetten. Ze gebruiken hier gewoon een handschoen voor.

Als we terug komen uit het ziekenhuis doen we veel leuke dingen samen met andere vrijwilligers.
Maandag naar Mlimanycity geweest. Dit is een groot shoppingcentre met een bioscoop en wat restaurantjes en een bar. We hebben hier met andere vrijwilligers wat gedronken, want Tom (vrijwilliger uit Engeland) gaat morgen naar huis.
Dinsdag hebben we in het kantoor van Projects-abroad kookles gehad. We hebben een soort nasi gemaakt. Was erg lekker! Leuk ook om te zien hoe ze hier koken. Dit was een feest maal. De bereiding duurt normaal heel lang, maar er was nu al veel voorwerk gedaan. Ik dacht dat het wat langer zou duren en dat we met zijn alle lekker gingen eten, maar we hebben maar een klein beetje gemaakt. Dus zijn we hierna even gaan shoppen om wat eten te halen.
Woensdag met vrijwilligers bij Saverio's pizza gegeten. Als afscheid van Michelle (vrijwilligster uit Denemarken). Zij gaat vannacht naar huis. Nadat we lekker gegeten hadden zijn we bij Harry's wat gaan drinken. Een gezellig barretje met airco, dus erg aangenaam!
Donderdag hebben we swahili les gehad op het kantoor van projects-abroad. We hebben wat begroetingen geleerd en wat zinnen wat makkelijk is om te weten. Swahili vind ik een erg moeilijke taal. De begroetingen ken ik wel een beetje maar daar blijft het ook bij. Ik probeer wel wat te leren, maar het heeft zijn tijd nodig.
Vrijdag naar Mwenge geweest. Hier hebben ze een leuke markt waar je erg goed terecht kunt voor souvenirs :-) Tassen, schilderijen, sleutelhangers, houten beelden en noem maar op. 's Avonds waren we door 5 Australische vrijwilligers/hun gastouders uitgenodig om te komen dineren. Met 15 vrijwilligers zijn we er naar toe geweest. Die wonen groot!! De man des huizes doet is met het Tanzaniaanse voetbal. Super groot huis, met een mooi dakterras! We hebben heerlijk gegeten. Kip, pasta, rijst, erwten en stukjes wortel, gehakt, salade en een soort brownies als toetje. Hierna lekker bij elkaar gezeten en wat gedroken. Een zeer geslaagde avond!
Zaterdag was ik niet lekker in orde. Of het misschien het eten was, geen idee. Maar ik had vreselijke buikkrampen en hoofdpijn. Dus kheb lekker op bed gelegen en een filmpje gekeken. Angela (de huishoudster) heeft erg goed voor me gezorgd. Ze is echt een schat van een mens!
Zondag met een aantal vrijwilligers naar Bongoyo island geweest. 's Ochtends regende het helaas eerst wat. Maar rond een uur of 1 kwam de zon er door. En lang genoeg op vreselijk te verbranden. Mijn rug en de achterkant van mijn benen zijn vuur rood. Dus het was een pijnlijk nachtje slapen. Op het eiland hebben we gelunched. Chips (zelfgemaakte friet) en vis. En de vis was net gevangen, op de BBQ gelegd en toen op het bord. Dus met staart en kop en al. Het smaakte best goed. Maar kheb wel eerst de kop eraf gehaald, want de ogen staarde mij aan...

Vandaag weer naar het ziekenhuis geweest. Eerst weer in de observe room gezeten. Kheb iemand antibiotica rechtstreek in de ader gespoten. Was best eng om te doen. Maar met hulp van een andere verpleegkundige ging het prima. Daarnaast weer een aantal injecties gegeven. Het was rustig in de observe room dus ik ben naar het kleine operatie kamertje gegaan. Hier kwam een baby'tje binnen waarvan de anus dicht zat. Deze gingen ze open snijden. Heel zielig om te zien!
Daarna kwam er een man van rond de 30 jaar die in een club ruzie had gehad en was gesneden met een bierfles. Een aantal lelijke wonden die gehecht moesten worden. Ik heb geassisteerd bij het hechten en de volgende keer mag ik waarschijnlijk zelf proberen te hechten! Lijkt me super spannend!

Ik ben nu in Mlimany city in een internet bureau. De bajaj driver zei dat hij een kortere weg wist, naja kheb er veel langer over gedaan dan anders. Mede doordat hij ondertussen ff moest plassen en er getankt moest worden. Daarnaast zeggen veel chauffeurs dat ze een kortere route weten. Dat is fijn denk je dan. Maar dan ga je over zat paden met flinke kuilen en als het geregent heeft dan staat daar allemaal water in en wordt het glibberig. Kheb er een foto van gemaakt. Kga zo ff kijken of ik die via deze computer ook hier op de site kan krijgen.

Nou dat was weer een weekje!
Tot de volgende keer weer!
Als jullie trouwens iets willen weten over hoe dingen hier gaan, vraag het maar. Voor mij worden veel dingen al heel normaal en jullie willen het misschien wel graag weten. Dus ik hoor het dan wel?!

Groetjes!!

1. Ria Visser:
    19 december 2012
    Hoi Eline, super leuk om jou te kunnen volgen, kreeg net van je moeder de gegevens om jou blog te kunnen bekijken.
    En je snapt het al, ik was natuurlijk zo nieuwsgierig dat ik direct mijn laptop aanslingerde en de site bekeken heb.
    Leuk om jouw verhalen te lezen en de foto's te zien, je hebt in een korte tijd al heel wat indrukken op gedaan en meegemaakt.
    Maar buurmeisje doe je wel een beetje voorzichtig en doe niet zo van die gewaagde akties s'avonds laat!!!!!
    Geniet van de tijd daar en laat vooral ons ook meegenieten!!!
    Wij houden je blog in de gaten !!!!!
    liefs Hans Ria en van je lieve buurjongetjes Jeroen en Niels.
  2. Mariet Bruins:
    24 december 2012
    Hoi Eline, wat is het leuk om je een beetje te volgen.
    Lijkt me indrukwekkend wat je allemaal meemaakt. En heel anders dan in Nederland omdat je niet de materialen hebt zoals hier. Ik weet niet of je daar ook iets van de kerst merkt. Natuurlijk niet zoals hier, omdat het daar zomer is en ik denk ook geen boom met lichtjes. Als het wel zo is, dan wil ik je fijne dagen wensen.
    Groeten Mariet
  3. Marcel en Astrid:
    24 december 2012
    hé Eline,

Wat een mooie verhalen en foto's. Wat een ervaring die je daar op doet. Sommige dingen hebben we wel een woordenboek voor nodig maar we redden ons goed. Geniet er van. Wij wensen jou vanuit een nat nederland hele fijne feestdagen toe.
  4. Helen:
    25 december 2012
    Hallo Eline, leuk om te lezen wat je mee maakt. En, wat is het daar anders. Fijne feestdagen, ik heb geen idee hoe dat daar is met kerst, of je er iets van merkt? Geniet maar lekker van de zon, hier regent het al dagen!

Groet Helen