Safari en pa en ma zijn aangekomen!!

16 januari 2013 - Dar es Salaam, Tanzania

Jambo!!

Sorry dat deze blog op zich heeft laten wachten. Dit kwam door de safari en pa en ma zijn afgelopen vrijdag hier gekomen!!

De safari was echt geweldig! Donderdag 3 januari zijn we om 16.15uur opgehaald door een taxi die ons naar het vliegveld heeft gebracht. Om half 8 vertrok ons vliegtuig naar Arusha. Het was maar 45 minuten vliegen. Nadat we onze bagage hadden werden we opgewacht door Brian van Monjes tours & lodges. Met een echte safari auto zijn we naar het kantoor gegaan en heeft Brian ons de kamers voor vannacht laten zien. Hierna zijn we samen in een lokaal barretje wat gaan eten en drinken. Om 24.00uur maar eens naar bed gegaan want morgen gaat het echt beginnen!!
Om 8.00uur hadden we ontbijt, geroosterd brood met een gebakken ei met paprika en ui en een heerlijk warme kop thee. Hier in Arusha is de temperatuur wat koeler, heerlijk! Na wat foto’s gemaakt te hebben van de volgeladen auto zijn we om 9.30 uur op weg gegaan. Eerst nog even langs een supermarkt om water en snacks te halen voor tijdens de safari.
Het eerste park was Tarangire national park. Onderweg hier naartoe zagen we regelmatig jonge jongens is zwarte gewaarden en witte verf (o.i.d) op hun gezicht. De gids (Rachid) vertelde dat dit jongens tussen de 12 en 17 jaar zijn die pas zijn besneden. Of we een foto met hen wilde. Achja, waarom ook niet! Eerst de jongens wat geld gegeven, anders mochten we niet met ze op de foto.
Rond 12.30uur kwamen we aan bij het park. Hier kwamen al wat aapjes op ons af. Toen we naar de wc liepen zagen we allemaal olifanten lopen. Echt heel bijzonder!
Hup, snel in de auto. We willen meer zien! Het dak van de auto omhoog gedaan, zodat we in de auto konden staan. (staat op de foto’s…) We zaten allemaal met een big smile in de auto, zo’n mooie ervaring. We kwamen verschillende vogels tegen, nog meer aapjes, wilde zwijnen, antilopen en ik zag als eerste een schildpad en een giraf . We hebben geluched tussen de apen. Je moest goed op je lunchpakket letten, anders was je het kwijt… We kregen allemaal een kartonnen doosje met van alles erin. Een sandwich, banaantje, stukje kip, eitje, van alles dus. Verder gereden door het park en heel veel olifanten gezien. Ook een paar super dichtbij dat je ze bijna kon aanraken. En de eerste tijger gespot vandaag!
Om 18.00uur kwamen we aan op de camping. Voor het eerst in mijn leven heb ik echt gekampeerd. We hebben in kleine tentjes (voor 2pers) geslapen. Er was een kok met ons mee die voor ons gekookt heeft. Mister delicious. En zijn echte voornaam is Innocent. Hij kon echt lekker koken. Na het eten was er wat muziek, dans en acrobatiek. We zijn ook lekker vroeg gaan slapen, we waren allemaal uitgeput.
Zat 5 januari zijn we na het ontbijt om 8.30uur vertrokken naar Ngorongoro. Dit park hebben we doorkruist om naar Serengeti te gaan. We komen hier de laatste dag nog weer terug. Onderweg gestopt bij de krater, heel mooi om te zien. In de krater gaan we de laatste dag rondrijden.
Onderweg naar Serengeti heel veel zebra’s gezien, wat giraffen en hyena’s. We kwamen een Maasai dorp tegen en hier zijn we even op bezoek gegaan. We werden heel vriendelijk onthaald door alle Maasai. Er werd voor ons gezongen en gedanst. En we moeste natuurlijk ook mee doen. De meiden kregen een ketting omgehangen en we moesten met ze mee lopen. Hierna zijn we met 1 Maasai in zijn ‘huis’ geweest. Het zijn kleine hutjes met eigenlijk 3 kleine ruimtes. Het keukentje (wat bestaat uit een vuurtje), en 2 ‘slaapkamers’. (is op de foto’s wel te zien) Hierna nog even het winkeltje van ze bekeken. Echt een geweldige ervaring dit Maasai dorp.
In Serengeti aangekomen hebben we wat tijgers gezien. Maar we hadden niet heel veel tijd, want de lucht zag er heel donker uit en we moesten onze tenten nog opzetten. Snel doorgereden dus naar de volgende camping. We hebben onze tenten allemaal droog op kunnen zetten. Maar het werd behoorlijk koud en begon flink te waaien. En ja, daar begon het ook flink te regenen. Leuke camping ervaring dus! We hebben mister Delicious maar even geholpen met het diner. Om 21.00uur zijn we ook al gaan slapen, want de wekker liep om 5.15 weer af.
We zijn zonder ontbijt de auto in gegaan om van de zonsopgang te kunnen genieten. Echt prachtige plaatjes gezien van olifanten en giraffen tijdens de zonsopgang. Oja, en de eerste nijlpaarden gezien. Wat een lompe onbenullige beesten zijn dat zeg! Wel leuk om naar te kijken. Vandaag cheeta’s gezien, luipaarden. Rachid zag een luipaard in een boom (die wij echt niet konden zien allemaal) en hij is offroad gegaan om dichterbij te komen. We waren op nog geen 5 meter afstand. Echt heel gaaf om te zien!
We hebben de tenten afgebroken op de camping, gelunched en toen zijn we op weggegaan naar Ngorogoro. Onderweg begon het echt super hard te regenen, dus hebben we maar ff een break genomen.
Aangekomen in het kamp werd ons gezegd geen eten en drinken vannacht in de tent te hebben, want dat kunnen de dieren ruiken… Toen we eenmaal sliepen werd ik wakker gemaakt door Kelly (vrijwilligster waar ik mee in de tent sliep). Ze hoorde een vreemd geluid rondom onze tent. Het leek op een dier dat gras aan het eten was. De volgende ochtend vroegen we aan de andere of hun het ook gehoord hadden. Die zeiden dan hun hele tent heen en weer ging. Ze hebben elkaars hand vastgehouden, omdat ze zo bang waren! Later vroegen we aan Rachid wat het was. Heel nonchalant zegt hij: ’ow, dat was een buffel’. Een buffel!! Maar we hebben het overleefd. 
Om 6.00uur zijn we naar Ngorogoro krater gegaan. Hier hebben we de rest van de big five gezien. De neushoorn (helaas wel erg ver weg) en de buffel. Daarnaast waren hier weer veel olifanten, zebra’s wat jankhalzen en heeeel veel flamingo’s. En wat echt heel gaaf was, we hebben een leeuw van heel dicht bij gezien. We zouden hem aan kunnen raken, want hij pieste tegen onze auto aan.
Toen we de krater uitgingen nog even gelunched en een foto gemaakt met de rangers van het park.
Echt een super geweldige safari hebben we dus gehad!
Eloïse en ik zijn de volgende dag (dinsdag 8 januari) met de bus terug naar Dar es Salaam gegaan. De andere gingen de Kilimanjaro nog beklimmen. De busrit duurde erg lang en we zijn goed door elkaar geschud. Maar dat is ook weer een ervaring. We zijn om 9.00uur vertrokken uit Arusha en kwamen om 20.00uur aan in DAR. Wel weer heerlijk om ‘thuis’ te zijn en een fatsoenlijke douche te kunnen nemen en heerlijk kunnen slapen in ons eigen bedje.

Na de safari ben ik in het ziekenhuis op de vrouwen afdeling begonnen. Ik heb hier samengewerkt met een student die dingen van mij wilde leren. Dat is natuurlijk altijd leuk. We hebben samen bloedgeprikt, iemand antibiotica gegeven en hij heeft mij geleerd om met een teststrip te kijken of iemand Malaria heeft. Het is dus weer leerzaam geweest.

Vrijdag zijn pa en ma gearriveerd, na het ziekenhuis heb ik ze in hun hotel opgezocht. Heel vreemd om ze hier in DAR te treffen. Maar heel fijn om ze na anderhalve maand weer te zien! Eenmaal op de hotel kamer hadden we helemaal niet meer het idee dat we elkaar zo lang niet hadden gezien, gewoon lekker gekletst. Samen met pa en ma lekker wat gegeten en weer heerlijk bijgekletst.
Zaterdag ben ik met andere vrijwilligers lekker wezen luieren op een strand. Pa en ma hebben de omgeving een beetje lopen verkennen. ’s Avond hebben we gezellig samen wat gegeten.
Zondag met pa en ma met de dala dala naar Mwenge geweest. Leuke ervaring om met de dala dala te gaan met ze. Lekker rondgesnuffeld op de markt, voor souvenirs maar ook gewoon tussen de kleding en schoenen.
Gister zijn ze mee geweest naar het ziekenhuis. Ze hadden veel spullen meegenomen. Ik had zelf wat kochers en scharen besteld, bloeddrukmeters met stethoscoop en thermometers. Daarnaast flessen handalcohol, veel incomateriaal en verschillende verbanden. Ze waren er in ieder geval heel erg blij mee. Ik wil dan ook iedereen heel erg bedanken die mij heeft gesponsord om dit te kunnen doen! Tamasha (een verpleegkundige in het ziekenhuis) heeft ons het hele ziekenhuis laten zien. Erg indrukwekkend weer. Ook al werk ik hier nu al ander halve maand, het blijft soms toch even slikken.

We hebben nog allemaal leuke dingen op de planning staan om te doen samen. Onder andere gaan we het weekend naar Zanzibar! Daar kijk ik echt naar uit.

Zo dat was het wel weer voor deze keer. Jullie zijn weer helemaal op de hoogte!
Tot de volgende keer!!

p.s. de foto’s komen nog.

1. Yvonne Boerakker:
    Hallo Eline,

Er leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.
    Nog veel succes de komende tijd en de groeten aan Berrie en Lydie

Yvonne Boerakker
  2. Ria Visser:
    16 januari 2013
    hoi Eline, leuk om je safari-verhaal te lezen, tjeetje wat een ervaring!!!
    ben benieuwd naar de foto"s.
    Doe de groetjes aan paps en mams, laten ze nog maar lekker genieten van het warme weer, hier is het op het moment een witte wereld en vriest het flink.
    we kijken al weer uit na je volgende blog, " now deerntje lief zun en doe geen domme dingen"!!! groetjes van de buurtjes.
  3. Helen:
    16 januari 2013
    Hallo Eline, super leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt!Wat een ervaring je safari. Nu maar gezellig genieten samen met je ouders. groetjes Helen
  4. Trudy Emaus:
    Jambo!!
    Hee Eline, wat heerlijk om weer van je blog te genieten,...en je safari verhaal, super leuk voor je dat je dit allemaal mee maakt!! Nu lekker genieten samen met je pa en ma. Heel veel plezier samen. Gr. Trudy
  5. Claudia Erinkveld:
    Eline ,
    Mooi blog leuk om te lezen
    Een hele ervaring.
    gr.Claudia
  6. Ans Robben:
    17 januari 2013
    Wat een ervaringen.Geniet nog verder met je Pa en Ma.......
    Groetjes
  7. Sandra Krauts:
    17 januari 2013
    Hey Eline, dat is me een ervaring zeg. Pakt niemand je meer af. Geniet van alles de komende tijd en doe de groeten aan je ouders. Groetjes, Sandra
  8. Jolanda Bruggink:
    19 januari 2013
    hoi Eline,

Wat leuk om weer iets van je te horen. Het moet een hele ervaring zijn om al die mooie wildedieren op safari te mogen ontmoeten. Nog heel veel plezier daar en geniet van al het moois om je heen. Wees voorzichtig en pas goed op jezelf.

Groetjes Jolanda Bruggink.
  9. Margret:
    19 januari 2013
    Hoi Eline, super leuk om iedere keer je blog te lezen en wat je allemaal meemaakt, geweldig. Geniet ervan, ook samne met je vader en moeder, heel veel groetjes vanuit een wit Nederland

Margret
  10. Jolanda:
    22 januari 2013
    Ha Eline, wat leuk en spannend allemaal daar in de Bush Bush vooral denk ik toen die leeuw effe moest tegen jullie autoband!!! Geniet van alles en een fijne en leerzame tijd gewenst!!
  11. Piet Sluiter:
    25 januari 2013
    Eline Van uit welke organisatie heb je dit ondernomen.?
  12. Dinie en Marcel:
    27 januari 2013
    Hoi Eline,
    Inmiddels ook de eerste reacties van papa en mama gehoord, er zullen er zekernog wel vele volgen. Prachtig blog!!
    PS: heb je een foto van een tijger? Marcel ging er namelijk vanuit dat er in die omgeving geen tijgers voorkwamen?:)
  13. Rita Roes:
    30 januari 2013
    Hoi Eline,

Leuk om jou ervaringen te lezen. Maak er een mooie tijd van.
    Geniet van de prachtige natuur.

Groetjes Rita
  14. Marcel en Astrid:
    23 februari 2013
    hé Eline , nog een paar dagen dan dan ben je alweer terug in Nederland. Wat is de tijd snel gegaan. Wat een ervaring en leuke verhalen. Ben benieuwd naar jouw verhalen bij de foto's. Kun je wel een week voor uittrekken. Veel plezier nog daar en tot heel gauw.