Dirty day!

1 december 2012 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi hoi!

Vrijdag 30-11

Vandaag zou mijn eerste dag zijn in het Amana hospital. Maar de plannen zijn gewijzigd. We kregen een berichtje dat vandaag dirty day is. Dat wil zeggen dat we een klus gaan gaan voor de lokale bevolking met allemaal vrijwilligers van Projects-abroad. We zijn naar Mbuyuni school geweest. Dit is een basisschool voor kinderen met autisme. Om de school moest een muur gebouwd worden. De vrijwilliger waren hier al een keer aan begonnen en wij gingen het vandaag afmaken. Wat een klus zeg in deze hitte! Maar wel heel leuk om te doen. Zeker ook omdat je zo de andere vrijwilligers leert kennen. Vandaag waren we met zo'n 15 vrijwilligers en 3 mensen van Projects. De vrijwilligers komen overal vandaag. België, Denemarken (erg veel trouwens), Duitsland, Australië, Japan en 1 meisje uit Nederland, Rotterdam. Ze hadden verwacht dat we om 12 uur klaar zouden zijn, maar het heeft toch iets langer geduurd. Om half 3 waren we dan zover en hebben we met z'n alle gelunched. Een soort geroosterde aardappel met, ik dacht, wat rundvlees aan een stokje. Was best lekker! Onder de lunch meteen afgesproken om 's avonds naar de film te gaan.

Met de dala dala naar de film gegaan. Was achteraf niet zo'n goede keus. Het duurde erg lang en het schijn in het donker ook gevaarlijk te zijn. Dit hoorde we later van andere vrijwilligers. Als het donker is word er in dala-dala's gestolen en je kunt worden beroofd. Dus de terug weg maar met een Bajaje gegaan. Dit is een voertuigje op drie wielen waar je met 2 personen in vervoerd kunt worden. Het is een stukje duurder, maar wel veel veiliger. En we zijn inderdaad goed thuis gekomen...

Zaterdag 1 december

We waren gister een beetje laat terug van de film, dus vandaag lekker uitgeslapen. Het slapen gaat ook steeds beter gelukkig. Ik begin een beetje aan de warmte te wennen 's nachts. Overdag nog niet, ik weet ook niet of dat gaat lukken. Juliëtte (het Nederlandse meisje) is hier al bijna 3 maanden en is er nog steeds niet aan gewend. Vandaag naar het grote winkelcentrum geweest om wat boodschapjes te doen. Het gastgezin eet als ontbijt namelijk droog wit brood met alleen boter. Niet echt mijn ding. Dus ik deed er al wat suiker op, maar we hebben nu gewoon even wat lekkers gekocht. In deze supermarkt kun je echt vanalles krijgen. Het lijkt wel een beetje op een Makro ofzo... We hebben wat dingen gekocht voor op brood en wat drinken. Ik loop hier altijd met een flesje water rond. En als die leeg is dan koop ik een nieuwe of ik vul hem in het gastgezin bij. Het gewone kraanwater kun je hier namelijk niet drinken. Maar aan die 3 liter op een dag kom ik zeker wel!

Na lekker rondgesnuffeld en een ijsje gegeten te hebben zijn we met de bajaje naar huis gegaan. We weten nu ook dat we nog meer moeten afdingen! Gister vroeg de chauffeur 10.000 shilling wat we konden beperken naar 9.000. Maar vandaag vroeg hij maar 7.000 dus de volgende keer gaan proberen om het voor nog een beetje minder te krijgen. (2100 shilling is trouwens 1 euro). Thuis stond de lunch al voor ons klaar. Hier eten ze 2 keer per dag warm. Tussen de middag en 's avond rond 20.00uur. Het eten is best lekker, kan niet zo goed uitleggen wat het is, maar wel veel met rijst. Maar ook gewoon gebakken aardappels in de vorm van frietjes.

Vanmiddag zijn we naar het strand geweest. Is nog geen 10 minuten lopen! Dit is niet een heel mooi strand werd ons al gezegd door de andere vrijwilligers. De volgende keer gaan we met hen naar een ander strand. Maar we hebben wel even heerlijk gezeten! We worden vaak aangesproken door Tanzanianen ze zeggen dan alleen 'Hello, how are you?', dat is volgens mij ook het enige wat ze dan kennen. Godwin had ook al wel gezegd dat de Tanzanianen niet heel goed zijn in engels. Ze zijn ook bang om wat verkeerds te zeggen. We hebben niet gezwommen, dat is hier alleen voor de jongens. Uit zelf respect doen de vrouwen dat.

Net wat gegeten en nu een rustig avondje.

Nou, dat was het wel weer een beetje. Tot de volgende keer!!
De volgende keer probeer ik ook wat foto's erop te zetten.

Groetjes!!

1. Monique:
    1 december 2012
    zo te lezen heb je het goed naar je zin!!
    hier heeft het idd al wat gesneeuwd.. wel wat anders dan die temperaturen daar ;)
    Veel plezier nog!! Geniet ervan!!
  2. Trudy Emaus:
    2 december 2012
    Hey Eline, wat een leuk verslag weer! ;-)
    Succes en een fijne zondag,...
    Ik verheug me op je volgende verslag!
    Groetjes van uit Ulft !!
  3. Mariet Bruins:
    4 december 2012
    Hoi Eline, ik zag je verslag toevallig, wist niet dat je al weg was. Vind het leuk je een beetje te volgen. Wij zitten hier bij de kachel en jij in de tropische hitte. Wens je veel succes en ook veel plezier. Groeten Theo en Mariet
  4. Coen Beijer:
    4 december 2012
    Dag Eline,

Leuk om zo eens te lezen hoe het jou vergaat in het mooie Afrika.
    Ik vind het erg goed dat je je vrij tijd opoffert om daar goed werk te doen.
    Hopelijk kun je ook nog wat van het land zien.
    Veel succes en natuurlijk ook veel plezier.

Groeten Coen en Marlies
  5. Dinie en Marcel:
    6 december 2012
    Hoi Eline,
    Heb mama gevraagd of ik een keer mee mag kijken als jullie skypen. Ben heel benieuwd.